måndag 16 september 2013

En dag i Zürich

Nu har M:s studier kört igång på allvar, och det är verkligen blodigt allvar. Jag har fått se mina drömmar om resor omkring i Europa på helgerna skingras som rök i luften. Med föreläsningar och obligatorisk närvaro från tidig morgon till sen kväll fem dagar i veckan och en massa uppgifter och litteratur att plöja igenom därtill så lär helgerna inte vara några "helger" de följande månaderna. Men det är ju en begränsad tid, bara några månader. Den värsta tiden lär vara september - februari säger de. Det klarar vi nog!

Igår tog M i alla fall ledigt från studierna och vi åkte till Zürich för dagen.


Jag vet inte om jag inbillade mig men det kändes mycket varmare där än här i SG. Det har blivit så kyligt här den senaste veckan tycker jag. Indiansommaren känns som en avlägsen dröm. Och våra golv i lägenheten är infernaliskt kalla! Måste handla fler mattor!


Av Zürich såg vi andra delar än de vi tidigare besökt. På Neumarkt hade alla de gamla husen sympatiska namn.


Sedan begav vi oss till Viaduktstrasse där flera fina affärer inhysts i en gammal viadukt under järnvägen. Ett jättefint exempel på lyckad användning av gamla byggnader, tycker jag.



Här upptäckte vi flera fina mode-, design-, och inredningsaffärer, och köpte bl.a. en jättefin matta till Ellens rum.


Ellen var glad och på förträffligt shoppinghumör.


Vi åt lunch på det här trevliga stället.



Vi besökte ännu ett par vintage- och second hand -möbelaffärer, och såg mycket kontrast bland arkitekturen i området.


 Allt som allt var det en alldeles förträfflig dag och Ellen trivdes med mössan på sned.

Nu har den lilla stackaren gått och blivit förkyld och har svårt att sova eftersom näsan är så täppt. Vi måste se till att krya på henne fort för på tisdag får vi våra första Finlandsgäster!




2 kommentarer:

  1. Anonym20.9.13

    Ellen ser så söt ut med sina små nya tänder! Kiva med besök också! Kramar, Nora Snora

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, de två tänderna hänger med och än så länge syns inga fler till. Nu leker vi snoriga turister i några dar. Kram på dig!

      Radera