lördag 31 augusti 2013

Kvinnoparkering

Jag blev upprörd häromdagen när jag upptäckte att flera stora köpcentrum har vissa parkeringsplatser utmärkta "frauen", dvs "kvinnor". Först trodde jag att jag måste ha läst fel, men nej, det var precis så det stod. Platserna ligger nära ingången till köpcentret och är större (dvs bredare) än vanliga parkeringsplatser, likt familjeparkeringsplatserna som även finns i Finland t.ex. på Ikea. På Ikea här finns både "familie"- och "frauen" -parkering.

Jag blev senare upplyst om att tanken bakom dessa kvinnoplatser visst är att förebygga överfall av kvinnor i och med att parkeringsplatserna ligger nära ingången och är övervakade med kameror. Det är i och för sig en helt god orsak men varför de här kvinnoplatserna är bredare än vanliga parkeringsplatserna hittar jag ingen vettig förklaring till. Så den lilla feministen i mig är fortfarande lite upprörd.

5 kommentarer:

  1. Anonym31.8.13

    Men, what!?.. Jag blir också lite upprörd! ..ser fint ut annars hörru. :) kram p

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst blir man! Kram på dig!

      Radera
  2. Anonym2.9.13

    ja se, jag upplevde "frauen"-parkering på min arbetsplats mitt i Wien för ett par åpr sedan. Vid min mogna ålder hade jag nästan redan "glömt" att bli upprörd, utan jag bara rykte på axlarna liksom ....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag har förstått att de finns åtminstone i Tyskland också. Det var bara helt nytt för mig.

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera