måndag 4 november 2013

Varför jag älskar Centraleuropa

I fredags var det helgdag i St Gallen -kantonen, och på många andra håll i Centraleuropa, så vi utnyttjade helgen för en liten mini-semester. Vi körde iväg på morgonen och ett par timmar senare var vi framme i tyska Freiburg där M tillbringade en termin under studietiden. Vi åt lunch på stans bästa kebabställe, strosade omkring i stan och besökte M:s gamla hemknutar innan vi på eftermiddagen körde vidare i ca 45 minuter till Colmar i franska Alsace-området. Kvällen och följade morgon ägnade vi åt att utforska Colmar och sedan körde vi vinrutten norrut genom vinfälten och pittoreska små byar. På kvällen körde vi sedan tillbaka hem via Tyskland igen för lite obligatorisk blöj- och barnmatshopping (det är verkligen halva priset jämfört med Schweiz). Hur mycket kan man inte se på bara två dagar, eller en för den delen. Därför älskar jag Centraleuropa!

Freiburg var fint.
Ellen har missförstått armstödets användningsändamål.
M tänkte tillbaka på den gamla goda studietiden.
Vi klättrade upp i ett torn och kollade på utsikten. Jag fick nästan svindel och resten av familjen hade det roligt.
Fina fasader och blommor.
Nästa dag var det dags att utforska Colmar, vars gamla stad även kallas "lilla Venedig".
Alla hus såg ut så här och var mer eller mindre sneda. Oerhört sympatiskt!
Har en svaghet för gamla vespor.
Vi åt middag på den här restaurangen. Mycket hög klass på maten men jag kan inte rekommendera den alsasiska specialiteten Chocroute (surkål) med fem olika kött. Det måste vara bland det mest osmakliga jag någonsin serverats.
Fler fina hus.
Vi lämnade Colmar och körde genom vinfälten till bl.a. en by som heter Riquewihr.
Nåt mer pittoreskt får man leta efter.
Jag fick dille på att fota smala gränder.
Precis utanför stadsmuren börjar vinfälten.
En gränd till.
Vi åt tarte flambee ute i solen, i november (!), en till orsak att älska Centraleuropa.
Och smakade givetvis på viner.
Till slut körde vi upp till slottet Haut-Koenigsburg men sällade oss inte till de tusentals andra turister som var där utan kollade bara på utsikten innan vi åkte ner igen.








4 kommentarer:

  1. Jessica5.11.13

    Jag älskar surkål!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Surkålen var det egentligen inget fel på men du skulle ha sett köttet. Mest bara fläsk i olika former. Var lite stolt över att jag för en gångs skull chansade och valde någonting helt otippat på menyn, men det var det alltså inte värt. Nästa gång blir det det säkra kortet igen!

      Radera
  2. Anonym6.11.13

    Härligt! Jag vill också bo i riktiga Europa igen! Kram och Glada Svenska Dagen, N

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Riktiga Europa rules! Tackar och kram tillbaka!

      Radera