onsdag 13 mars 2013

Nya bekantskaper

Häromdagen besökte Ellen och jag den "nya" saluhallen, dvs. Sandvikshallen och det var en mycket positiv upplevelse. 


Det var fullt av folk och fin stämning, det kändes nästan som att vara utomlands.


Utbudet verkade också fint. Vi stötte på goda vänner och åt lunch med dem på Roslund, de är kända för sina burgare men kan även rekommendera chorizo-hotdogen!


I fredags fick vi besök av min nya schweiziska väninna och hennes dotter, som är ett par månader yngre än Ellen. Vi hade talat om att pröva på tyskt "språkbad" för mig, jag hade inte så stora förväntningar på det men det lyckades faktiskt. Vi kunde ha en normal konversation så att hon pratade tyska (vanlig tyska förstås) och jag talade svenska och vi förstod varandra (hon har alltså bott här i ett par år och talar bra svenska). Så jag har alltså lärt mig någonting, trots att det ibland känns fullständigt hopplöst när man ska försöka sätta ihop en enkel mening på tyskakursen. Sånt blir man glad av!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar