tisdag 2 juli 2013

Ellen 11 månader

Dags för nästsista (!) avsnittet av den månatliga rapporten. Jo, hur intressant det än skulle vara att fortsätta livet ut så tänker jag sluta med månadsrapporteringen vid 1 år. Det får bli längre pauser mellan rapporterna sedan, lite sådär som det blir med barnrådgivningen också.

Ellen har alltså hunnit bli 11 månader och hur klyschigt det än låter så stämmer det faktiskt att tiden går alldeles ofantligt fort. Tänk att vi snart har en ettåring, ofattbart!

Den senaste månaden har det även hänt massor i hennes utveckling. Ellen vid 11 månader:

- ställer sig upp och står med stöd,
- klättrar men blir snabbt ängslig och behöver hjälp att komma ner,
- vinkar,
- klappar händerna (något hon är alldeles speciellt förtjust över och vill därför göra det hela tiden),
- kan säga tack, eller "ta", efter att hon ätit (åtminstone är det vad jag vill inbilla mig att hon säger).

Hon har även precis börjat säga "mamamamama" men jag vet inte än om hon hänvisar till mig eller om det är ytterligare en variant av obestämt joller.

Hon verkar även ha utvecklat sitt tålamod och kan nu vara vaken och förnöjd långa stunder i sin säng efter att hon vaknat. Tidigare krävde hon mycket högljutt att bli upplyft inte nu men genast. Hon sover också lite längre om morgnarna, så jag behöver inte längre stiga upp vid 6-tiden, halleluja!

Främst av allt är hon nyfiken i en strut och nu när hon även kommer upp på högre höjder finns det inte mycket som hindrar hennes upptäcksfärd. Jag går omkring och lyfter grejer högre och högre upp, snart tar hyllorna slut...

För ett par veckor sedan hade jag och en kompis ett studio "photo shoot" med Ellen som modell. Vi har nog en del att öva vad gäller ljussättningen ännu och det blev inte precis lättare av att modellen bara ville fara omkring och dra i alla ledningar och attiraljer, men några hyfsade bilder fick vi i alla fall. Den blommiga klänningen är min gamla som jag hade på mitt ettårsfoto.











3 kommentarer:

  1. Anonym3.7.13

    Vad hon är gullig i din klänning., och man blir riktigt sentimental när man minns en annan liten flicka iklädd den. kram m

    SvaraRadera
  2. Anonym15.7.13

    Den där sista bilden är helt bäst! Ellen har fått två små tänder dessutom! Kram, N

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, två finfina tänder har hon än så länge!

      Radera