måndag 10 juni 2013

St. Gallen

I fredags och lördags besökte vi vår blivande hemstad och blev verkligen väl mottagna. Solen sken från en klarblå himmel och alla som vi träffade var glada och vänliga.


Resans ändamål var att kolla bostäder, och vi hade bokat åtta visningar. Det var alltså fullt program! Lägenheterna vi besökte fanns utspridda mer eller mindre över hela staden så besöket fungerade även som en effektiv sightseeingtur.


Och vi gillade det vi såg!


St.Gallen har en fin gammal stad men även utanför den egentliga gamla stadsdelen finns många fina gamla hus. Staden har förstås inte utsatts för bombningar och så har man skyddat de gamla byggnaderna mer än t.ex. i Helsingfors.


Förra gången vi var där (i januari -12) var det så vidrigt väder att jag inte riktigt kunde bilda mig någon klar uppfattning om staden. Nu gjorde den ett desto bättre intryck. 



Det var mycket liv och rörelse, folk ute på stan och på de många restaurangerna och uteserveringarna vi upptäckte. Ändå saknas klart den puls som finns i större städer, St. Gallen har en sympatisk, lugn småstadsstämning som jag tror att jag kommer att trivas bra med. Sedan finns det ju gott om större städer på kort avstånd om man skulle sakna sådant.


På lördagen var det marknad i stan.


Där kommer jag nog bli en flitig besökare.




Vi lärde oss även några ord på schweizisk tyska men det mesta förblev obegripligt.


Och som sig bör i Schweiz gick tågen exakt enligt tidtabell och allt annat fungerade även precis som det skulle. Jag måste medge att även om jag tidigare i processen röstade för mitt bella Italia så är det nog i vardagen ändå inte alls så tokigt att kunna lita på schweizisk organisation och effektivitet.


Vi lyckades även med att hitta lägenhet, men jag vill inte jinxa något så jag återkommer till det när vi har hyreskontraktet svart på vitt.









1 kommentar:

  1. Anonym11.6.13

    Staden ser fantastiskt sympatisk ut, som från en riktig sagobok. Ni kpommer säkert att trivas, och vi kommer och hälsar på ... :-)

    SvaraRadera